Plošné nasazení Adobe Acrobat Reader DC přes Group Policy

V tomto návodu si ukážeme, jak s pomocí Group Policy hromadně nainstalovat, aktualizovat a částečně přizpůsobit Acrobat Reader DC na počítačích v AD doméně.

Příprava instalačních souborů

Abychom měli dobrý přehled v tom, co děláme, vytvoříme si pracovní složku. Třeba C:\ReaderDC.

md C:\ReaderDC

Do této pracovní složky si ze stránky Distribuce aplikace Adobe Acrobat Reader DC stáhneme nejnovější český instalátor. (V době psaní článku to byla verze 2019.008.20071.)

Výběr OS, jazyka a verze offline instalátoru.

Otevřeme PowerShellové okno v pracovní složce a rozbalíme EXE instalátor, abychom získali v něm ukryté MSI.

cd C:\ReaderDC
.\AcroRdrDC1900820071_cs_CZ.exe -sfx_ne -sfx_o"C:\ReaderDC\"

Přepínač -sfx_ne zabrání spuštění místní instalace po rozbalení souborů a -sfx_o určuje cílové umístění pro rozbalené soubory. Mezi přepínačem -sfx_o a první uvozovkou nesmí být mezera!

Rozbalování instalátoru.
Obsah složky po rozbalení EXE.

Dostaneme balíček AcroRead.msi, který opět rozbalíme do nové podsložky s názvem třeba aip.

msiexec.exe /a AcroRead.msi TARGETDIR="C:\ReaderDC\aip"
Tvorbou AIP se stačí proklikat vpřed.

Z FTP Adobe stáhneme nejnovější záplatu v podobě MSP a uložíme ji do složky aip, ve které ji aplikujeme na přítomné soubory.

cd aip
msiexec.exe /a AcroRead.msi /p AcroRdrDCUpd1902120047.msp
Záplatováním se taky jen proklikáme vpřed.

Záplatu již nebudeme potřebovat, takže ji smažeme.

rm .\AcroRdrDCUpd1902120047.msp

Obsah složky aip umístíme na síťové umístění přístupné všem počítačům, jichž se bude instalace týkat. Cílovou složku pojmenujeme číslem verze, což nám dovolí mít jich víc vedle sebe a snadno mezi nimi provádět aktualizace.

cp . \\example.com\Install\Adobe\ReaderDC\1902120047\ -Recurse

Z bezpečnostních důvodů je nutné zajistit, aby soubory instalátoru na síti mohl měnit pouze správce a všichni ostatní uživatelé měli přístup jen pro čtení.

Modifikace (nepovinné, ale užitečné)

Z FTP Adobe si stáhneme a nainstalujeme Acrobat Customization Wizard DC ve stejné verzi jako základní balíček, který jsme použili v prvním kroku (v tomto případě CustWiz1900820071_en_US_DC.exe).

Po dokončení instalace v programu otevřeme soubor C:\ReaderDC\aip\AcroRead.msi a prohlédneme si, co všechno můžeme na výchozí instalaci Readeru pozměnit. Například já využívám tyto možnosti:

  • Personalization Options > Suppress display of End User License Agreement
  • Shortcuts > Desktop > Remove
  • Online Services and Features > Disable product updates
  • Online Services and Features > Disable upsell
  • Online Services and Features > Disable all Adobe services

Jakmile jsme s nastavením spokojeni, změny přes File > Save Package uložíme, čímž nám vznikne nový soubor AcroRead.mst, který přidáme k instalačním souborům na síti.

cp AcroRead.mst \\example.com\Install\Adobe\ReaderDC\1902120047\
Nějak takto by to ve finále mělo vypadat.

Instalační politika

Tato politika nainstaluje Reader DC automaticky na všechny počítače, které budou spadat do jejího rozsahu. Pojmenujeme ji třeba Install Adobe Reader DC.

Vytvoříme si nový Group Policy objekt.

Instalační balíček nastavíme v Computer Configuration > Policies > Software Settings > Software installation > New > Package, vybereme AcroRead.msi z našeho síťového úložiště a v dalším okně zvolíme Deployment method: Advanced.

Název balíčku upravíme tak, aby obsahoval číslo verze.

Číslo verze v názvu balíku nám zpřehlední budoucí tvorbu aktualizací.

Dále nastavíme v záložce Deployment > Advanced > Ignore language when deploying this package. Pokud máme soubor MST s vlastním nastavením, přidáme ho v záložce Modifications.

Nyní zbývá připojit GPO k požadované organizační jednotce a počkat, až změnu pochytí i samotné počítače. O tom, zdali už instalace čeká na provedení, se můžeme přesvědčit s pomocí gpupdate.

Gpupdate hlásí, že instalace se provede při přístím restartu počítače.

Pokud máme zapnuto zobrazení detailních stavových zpráv (což je mimochodem velmi užitečné a každému to doporučuji), uvidíte po restartu průběh instalace.

Aktualizace

Pro aktualizaci je postup zpočátku stejný jako při prvotní instalaci. Rozbalíme instalátory, aplikujeme záplatu, nahrajeme na síť a přidáme modifikace (pokud je máme). Liší se způsob, jakým aktualizaci přidáme do GPO.

Do existující politiky Install Adobe Reader DC přidáme další balíček s novou verzí, opět budeme pokračovat s volbou Deployment method: Advanced, pojmenujeme balík tak, aby obsahoval číslo verze, zaškrtneme Ignore language when deploying this package, přidáme modifikace, ale hlavně se přesvědčíme, že v záložce Upgrades je uveden balíček předchozí verze, a pokud není, tak ho do sekce Packages that this package will upgrade přidáme s těmito volbami:

  • Choose a package from: Current Group Policy Object
  • Package can upgrade over the existing package

V seznamu balíčků pak uvidíte dva řádky, z nichž druhý má v ikonce zelenou šipku nahoru, která značí, že se jedná o upgrade.

Tím je nasazení aktualizace hotové, a až si počítače aktualizují politiky, novou verzi po restartu nainstalují.

Zdroje:

Napsat komentář